2011. szeptember 3., szombat

Kettősök a Pegasus lábánál

Ritkán van olyan nyugodt légkör, mint amilyen tegnap volt. A megszokottnál több csillag látszott szabad szemmel is. Látván ezt gyorsan ki is pakoltam azzal a nem titkolt céllal, hogy amíg bírom (ébren és talpon) kint maradok nézelődni a hétvége közelségének örömére.

Sajnos a terveimet keresztűlhúzta egy masszív felhőzet, ami kb. fél óra múlva visszatarthatatlanul elindult és eltakarta az egész déli égboltot. Azonban mielőtt még ellopta tőlem az égboltot, sikerült két kettőscsillagot megnéznem a Pegasus csillagképben, a Pegasus lábánál.

Az első amit néztem az Epszilon Pegasi, amit igazából szabad szemmel is nagyon könnyű volt megtalálni. Érdekessége, hogy ez egy trió, amiből a C csillag megfigyelése a budapesti égbolton már kihívásnak számít, mivel 11,0 mg. A B komponens 8,4 mg, az gond nélkül látszott. Az A csillag 2,4 mg, így igen nagy fényességkülönbség van az egyes komponensek között.
A és B távolsága 142", A és C távolsága pedig 82". A nagy szeparáció miatt csak 26x-os nagyítást használtam, 129'-es LM-el. 65x-ös nagyítással is próbáltam megnézni (37' LM), amibe belefért, de nem úgy hogy az A csillag középen legyen. Az A csillagot narancs színűnek láttam, a B-t pedig sárgásnak.. a C-t, nos elfordított látással láttam, úgyhogy a színét illetően nem nyilatkoznék. Az általam becsült szög A-B esetén 315°, A-C esetén pedig 305°. Még külön említést érdemel az a tény, hogy az A csillagtól körülbelül 20" távolságra és 340°-ra látható egy nagyjából 8,6 mg-s sárgás színű csillag. Én ezt a csillagot simán besorolnám a párok közé, ha másért nem azért, mert optikailag nagyon közel áll hozzá és látványos. Az ember ha nem nézi meg a katalógust első pillantásra nem gondolná a másik kettőről hogy az ennek a párja, erről viszont kapásból azt gondolnám. Ezért én úgy döntöttem, hogy ez lesz a D komponens, ami körülbelül 20" távolságra található, sárgás színe van, körülbelül 8,6 mg-s és sokkal szebb mint a másik kettő.

A másik kettős amire tekintetem tévedt, az STF 2848, ami két kevésbé fényes csillagból áll. Az A a katalógus szerint 7,2 mg, a B pedig 7,3 mg (illetve a WDS szerint 7,5 mg). Mindkét komponens színe egyforma sárgásnak látszott (de csak enyhén sárgásnak), ezért kissé meglepődtem, amikor a fenti adatokat találtam a fényességével kapcsolatban. Én ugyanis a B komponenst körülbelül 8,3 mg-nek becsültem. Határozottan halványabb, mint az A komponens, így véleményem szerint sem a 7,3, de még a 7,5 mg sem állja meg a helyét. A és B távolsága egyébként 10,7", 65x-ös nagyítással figyeltem (LM 37'). Az általam becsült PA 270° Ez a kettős szépnek kevésbé volt szép, viszont a fényesség különbség miatt érdekes,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése