2011. április 25., hétfő

M67 - Sikerélmény a köbön

Napok óta próbáltam megtalálni az M67-es csillaghalmazt, mert szimpatikus, elérhető helyen volt, és a környező M44-es nyílthalmazt (Méhkas) már viszonylag könnyen megtalálom, hiszen többször is felkerestem mind binokulárral, mind pedig távcsővel.

Sajnos valahogy maga a rák csillagkép amiben ezek találhatók nem látható igazán jól szabad szemmel otthonról, mégis mivel az M44 pont nagyjából középen található a Procyon, Pollux és Regulus hármas között (amik viszont rosszabb ég esetén is szinte mindig látszanak), általában némi keresgélés után biztonsággal meglelem.

Épp ezért bizakodó voltam, hiszen az M67 alig néhány foknyira van tőle enyhén dél-nyugatra. Ennek ellenére fölöslegesnek tűnő órákat töltöttem keresgéléssel az előtte lévő napokban.

Már szinte el is keseredtem, de adtam még egy esélyt a dolognak: megpróbáltam a térképekkel a kezemben, csillagról csillagra, lassan haladva megkeresni.

Az is zavaró volt kissé, hogy a távcsőben


 fordított képet látok és a térképet ennek megfelelően kell forgatni. Szerencsére ez a módszer kétszeri próbálkozás után célra vezetett (először túlhaladtam rajta és elvesztettem a fonalat a sok csillag között, de visszatértem az eredeti kiindulási pontra viszonylag könnyen) és némi forgolódás, állítgatás utan oda jutottam ahol szerintem a halmaznak lennie kellene. Szerencsére pont mellette van két egymáshoz nagyon közeli 5-6 mg-s csillag, ami sokat segített. Erősen bámultam az okulárba és egyszercsak felkiáltottam hangosan: "Megvan!"

Nagyon halovány volt, de ott volt a 25x nagyításban. Olyan volt, mintha varázslatosan csillogna a halmaz, váltakozva villogó apró csillagokkal (mint amikor csillámporral szórnak be valamit, pont úgy). Betettem először a 10 mm-es, majd az 5 mm-es okulárt is.

Rájöttem, hogy 130x nagyítással látszik igazán szépen a halmaz, lévén viszonylag halványak a csillagjai, szerintem kb 9-10 mg körüliek. A nagy nagyítástól a kisebb felé haladva mindhárom nagyításban lerajzoltam szépen egymás után.

Igazából mindhárom nagyon izgalmas is a saját mivoltában. A 65x és 25x nagyitáson szépen látszik a formája és elhelyezkedése a környező csillagok között. Különösen tetszik nekem egy a bal felső részében láthaó nyíl szerű csillag-formáció, ami mind a 25x, mind a 65x nagyításon jól látható, és általa az is megfigyelhető szépen, hogy mi a különbség a két nagyítás között.

Ez után olyan földön túli boldogságot éreztem, amilyet ritkán. Talán ez volt az eddigi legjobb észlelésem, még ha nem ez a legszebb amit láttam, akkor is.

De megküzdöttem érte és így nagyon az enyém!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése