2012. október 6., szombat

Napi Nap

Egy kissé elhúzódó nátha után végre meggyógyultam és az idő is jó volt. Nem csak hogy jó, de rövidnadrágban ültem ki Napot észlelni (októberben), mert annyira melegítette a déli fekvésű erkélyt, hogy még így is folyt rólam a víz.

Viszont ezek örömére mindenféle módon végigészleltem a Napot, megnéztem szabad szemmel is, és bizony az egyik, Észak-Nyugatra lévő folt egy kicsike szabadszemes foltnak látszik a koron szélén. Méretre nem annyira hatalmas, de viszont az umbrája igen erős, sötét.

A nyugati peremnél egy alig látható folt is van, körülötte fáklyamezővel. Egy különálló fáklyamező is megfigyelhető kissé északi irányban, észak-nyugatra. Nincs túl sok folt egyébként, én 13 db foltot számoltam, összesen 3 aktív területtel. A foltok viszont érdekesek, a nyugati peremhez közelebb lévőnek 3 umbrája is van, a déli peremhez közelebb lévőnek pedig 5 részre bomlott az umbrája. A formájuk nagyon hasonló, kissé szögletes, tojásdad.

Mivel nem kényeztetett a napkorong túl sok folttal, így viszonylag hamar átszereltem Áfit, és hidrogén-alfában folytattam a megfigyelést.

Így sokkal több érdekesség van a korongon. Egyrészt a két fő folt h-alfában is szépen látszik a korongon (a rajzomon dél-nyugati irányban és északi irányban). Nagyon erős fáklyamezőt vagy filamentet nem láttam, viszonylag "nyugodt" most a napfelszín, viszont protuberanciákkal egyenesen kényeztetett csillagunk. A legszembeötlőbb a - szerintem - kutyus formájú protuberancia északi irányban, de az összes többi is figyelemre méltó, különösen az "esőerdő" kissé nyugati irányban. Elrajzolgattam egy bő órát az erkélyen, mire mindent felrajzoltam rá. Több helyen megfigyelhetőek fáklyák és "zavarosabb" területek, ahol gyűröttnek, aktívabbnak tűnik a napfelszín. Ezeket igyekeztem érzékeltetni a rajzon is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése