2013. január 29., kedd

Egy kis napfény a borús télben

Mostanában mivel rengeteg észlelést dolgozok fel ahhoz hogy az MCSE Archívumába bekerülhessenek (http://eszlelesek.mcse.hu), a saját észleléseim is a kezembe akadtak és átnéztem őket. Rájöttem, hogy folyton azért nyafogok, hogy milyen rossz idő volt, és végre kitisztult. Az időjárás úgylátszik az amatőrcsillagász legnagyobb ellensége. De végül mindig kitisztul az idő, legalább egy rövid időre és akkor aztán boldogan észlelek.

Így tettem Bakonytamásiban is. Mivel elutazásunkkor végig rossz időt jósoltak, így csak a binokulárt vittem magammal hiú reményeket táplálva, hogy hátha mégis kitisztul az idő. Végül is tudtam használni egyszer, amikor nagyjából fél órára tiszta lett az ég, és a Napot meg tudtam nézni.

2013. január 29-én reggel 10:30 körül viszonylag jobban felmelegedett az idő a korábbi napokhoz képest (elég erőteljesen el is kezdett olvadni a hó és fél óra alatt valóságos sárdagonya lett a kert egy részéből), és ezt sikerült is elcsípnem.

Teljesen azért nem tisztult ki, de az olvadás kézzel fogható volt, mindenhonnan csöpögött a víz. Az ég meglehetősen fátyolos volt, az észlelésemet végig megnehezítette, hogy hol kisebb, hol nagyobb felhők takarták a Napot. Az átlátszóság nagyon rossz volt, a Nap körül kétszeres Nap méretű fátyolos halo volt megfigyelhető. A korong közepéhez közel, a déli félteken egy így is jól kivehető foltcsoport volt megfigyelhető.

Egy idő után ahogy figyeltem úgy tűnt, hogy két igen nagy foltból áll, melyeknek közös lehet a penumbrájuk. Persze umbrát és penumbrát nem tudtam megkülönböztetni egyik megfigyelt foltnál sem, az átlátszóság miatt. Északi irányban is volt egy foltcsoport, mely binokulárral egy kisebb, sötét foltnak látszott. Ez a kettő határozottan látszott a fátyolosság alatt is.

A keleti peremen is feltűnt egy folt, amely kissé elnyúlt és határozottan megállapítható volt, hogy fáklyamező veszi körül. Mintha a középső dupla folt körül is lett volna fáklyamező, azonban ez sokkal bizonytalanabb.
A Solarmonitor szerint a korong közepénél lévő dupla folt a 11663-as csoport, az észak fele lévő a 11662-es, a keleti peremen befordulónak nem volt még száma.
Nem sikerült megfigyelni a 11661-es és 11664-es csoportokat az észak-nyugati félteken.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése