2012. június 25., hétfő

Vasárnapi napsütés

Június 23-án szombaton napészlelők találkozója volt. Sajnos a napocska nem volt kedves, lepucolta magát és mindössze egyetlen aprócska folt árválkodott a korongon. Viszont hidrogén-alfában annál is több észlelnivaló volt, legalább is ami a protuberanciákat illeti. A korongon mindössze egy-két apróbb filament árválkodott, mintha eltűntek volna az aktív területek, bár ez bizonyosan egy átmeneti dolog. Legutóbb áprilisban volt hasonlóan csekély aktivitás jónéhány napon át.

Sajnos szombaton annyira elfoglaltak voltunk, hogy nem volt időm rajzolni vagy észlelést lejegyezni, viszont vasárnap bepótoltam. Olyannyira, hogy videóztam is, és rajzoltam is. Sajnos a videokat még nem sikerült feldolgozni (idővel pótolom), de a rajzot kidolgoztam este.

Jól látszik rajta, hogy az a viszonylag kevés aktívabbnak látszó terület a nap egyenlítője mentén helyezkedik el nagyjából egy vonalban. Folt nem látszott rajta, filmanetből pedig csak kevés, azok is apróbbak (a megszokott fél-napátmérős filamentekhez képest mindenképpen). Viszont a protuberanciák elkényeztetnek, azt sem tudtam melyik irányban haladjak a rajzolással. A dél-nyugati irányban lévő kissé hosszúkás "lángnyelv" később el is vált kissé a korongtól, bár viszonylag kevés változást láttam rajta. Ezt a részt próbáltam videozni is hosszabb időn át (fotók / video később). A nyugati, kissé észak-nyugati irányban lévő protuberancia mező egy része egészen térbeli, a korong területére is beérő felhőzetként lebegett a korong felett, csodálatos látványa volt.

A leégés ellen egyébként egy törölközőbe csavartam a bal oldalamat (mivel onnan sütött a nap) és így ültem kint több mint két órát a 34 fokos melegben. Egyre edzettebb vagyok, még csak rosszul sem lettem :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése