2012. április 22., vasárnap

Beindult a Nap!

Úgy néz ki, hogy a korábbi "jóslásom" helyes volt annyi eltéréssel, hogy késett.
Magyarra fordítva korábban a napfolt tevékenységet figyelve azt tippeltem, hogy március körül kezd el majd ismét emelkedni a napfoltok száma. Ez egész márciusban nem történt meg, de hát ilyen a naptevékenység: megjósolhatatlan és kiszámíthatatlan :)

Tegnap Kettősészlelők találkozója volt a Polaris Csillagvizsgálóban. Elég rossz volt az idő egész nap, ezért el sem vittem Áfonyát, de végül is délutánra kitisztult az idő, pont amikor már mindenki elindult hazafelé. Szerencsére azért távcső akadt bőven, így tudtam Napot nézni.

Rögtön észrevehetően, a déli peremnél egy óriási protuberancia volt megfigyelhető, ami szerintem már inkább kitörés kategória volt. Az anyagfelhő helyenként már el-elvált a peremtől, és gyönyörűszép, fodros volt. Ezen kívül még több kisebb protuberancia volt körben a nap peremén. Több szép, jól kivehető filament is volt, a leglátványosabb talán a keleti peremhez közel eső, amely úgy kanyargott, hogy jól érzékelhető volt, mennyire a térben helyezkedik el.

A korong közepe táján egy olyan terület volt, amelyben több aprócska fekete "pötty" szerű folt volt megfigyelhető, valamint elszórtan fáklyamezős részek. Fehér fényben nem tudtam már megfigyelni a napfoltokat, azonban már hidrogén-alfában is jól látszik, hogy néhány termetes folt van a napkorongon. Jól kivehetőek voltak így is, körülöttük fáklyás részekkel.

Most kivételesen kizárólag grafittal rajzoltam, ami pusztán annak köszönhető elsősorban, hogy egy darab ceruzát vagy papírt sem vittem magammal. Szerencsére korábban vittem a Polarisba néhány H-s és B-s ceruzát, valamint radírt és egy csomag rajzlapot, így legalább 2 féle keménységű ceruzám volt. Viszont annyira elégedett vagyok az eredménnyel, hogy azt hiszem maradok is a grafitrajzoknál továbbra is (persze jó néha kisérletezni más technikával).

Ma is kimentem, de most nem hidrogén-alfát néztem, hanem elsősorban a napfoltokat szerettem volna megfigyelni, úgyhogy Eperkét vittem ki. Eszméletlen mennyiségű napfolt van a korongon, amik már 26x nagyítással is kivehetőek. Némelyik egészen érdekes, zsiráf-mintás, töredezett umbrákkal.

A rajzomon a foltok mérete talán kissé "nagyobb", mint a valóságban, de a bonyolultságuk miatt 93x-os nagyítást használtam, és ilyenkor elég nehéz pontosan visszaadni a méretet - bár igyekeztem.

Érdekes, hogy most az északon lévő legkisebb csoportot leszámítva mindegyik csoport és folt nagyon bonyolult, töredezett szerkezetű, hasonló típusú folt. Fáklyamezőt egyedül a déli peremnél lévő foltok mellett észleltem, azonban a megfigyelésemet nagyon megnehezítette a felhős időjárás. Másfél órán át rajzoltam, de sok megszakítással, mert néha a felhők percekre eltakarták teljesen a napkorongot. Többször is újra meg kellett keresnem, de végül sikerült lerajzolni. Később újból kimentem és fotókat is csináltam a foltokról, de sajnos utána teljesen és véglegesen beborult az ég, így hidrogén-alfázni már nem tudtam.

Végső soron nem bánom, így is teljes és komplett a napészlelésem a hétvégén.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése