2012. december 3., hétfő

Kedves, Drága Jupiter

Kedves, Drága Jupiter!

Te vagy a kedvenc bolygóm. Amikor megláttalak idén először feltűnni, nagyon megörültem, mert gondoltam rengeteg szép percet, esetleg órát fogunk együtt tölteni a távcső mellett, csak te, meg én. Még az is megfordult a fejemben, hogy idén készítek rólad egy szép szalagrajzot (feltéve hogy nem fagyok hozzá a távcsőhöz). A többi bolygó sem lesz féltékeny, mert most a te láthatóságod a legjobb, így este, amikor hazaérkezem a munkából éppen láthatlak az erkélyünkről. Sajnos azonban a randevúk mégsem jöttek össze a rossz idő miatt, de annál nagyobb öröm volt végre megpillantani téged a távcső végén, amikor egyszer kitisztult az idő.

A mielőbbi viszontlátásig lejegyeztem a rólad készült észlelésemet december 3-án.

Sajnos a légkör mit sem javult, nagyjából 4/10-re becsültem. Azzal a feltett szándékkal mentem ki, hogy én Jupitert észlelek, ha a fene fenét eszik, akkor is. Próbálgattam a nagyításokat, barlow lencsével egy elmosott vattapamacsot láttam csak, végül a 130x-os nagyításnál maradtam (mivel ezzel még éppen jól, élesen látszott a bolygó, kisebb légköri bezavarásokkal tarkítva).

A szememet tornáztatni kellett rendesen hogy részleteket lássak, mivel folyton elmosódott, majd ismét kiélesedett a kép. Először annyit láttam, hogy a két fő sávból a déli nyugati irányban, az északi pedig keleti irányban mintha kissé erőteljesebb lenne. Szépen lassan feltűnt az északi fő sáv alatt egy fehér, vékony sáv, majd alatta mégegy, halványabb, a fősávnál vékonyabb rész. Ezután a déli fősávnál tűnt fel, hogy mintha egy nagy vörös folt szerű és méretű folt lenne a meridiántól kissé keletre, de nagyon bizonytalan voltam benne eleinte, illetve furcsa volt, hogy inkább fehéresnek láttam, vagyis inkább nagy fehér foltnak.

Beraktam a sárga színszűrőt, ami nagyon sokat segített ezután a részletek meglátásában. a déli fősávban a nagy fehér foltnál részletek jelentek meg, a folt körül kissé erősebb, körvonalszerűen feltűnő rész jelent meg, fölötte, a déli pólus irányában kissé halványodik, de fokozatosan, és folt-szerűen.
Az északi pólus felé feltűnt egy újabb, nem szabályos "sáv-szerűség", és elkezdtem látni a fősávokban, valamint a környékükön ferde irányú mintázatot is. A rajzomon próbáltam érzékeltetni, mivel a mintázatban magában bizonytalan voltam, illetve további részletek ezzel kapcsolatban nem jöttek, így azt az irányultságot rajzoltam be, ahogy a szememmel érzékeltem a mintázatot.

A rajz mellé a becsléseimet is feljegyeztem, melynél az 1-es a legvilágosabb, az északi fősáv alatti nagyon vékony rész, és a 7-es a legerősebb, amelyet a déli fősáv nyugati részénél érzékeltem. A skálámon a 10-es lenne a legsötétebb (fekete), de nyilván ilyen részt nem figyeltem meg. A legjellemzőbb a 2-4-ig terjedő alapszín, bár jól érzékelhető és becsülhető különbségeket tudtam megfigyelni.

Érdekességképp még annyit feljegyeztem a papíromra, hogy a Jupiter nagyon szépen együtt állt a Bika csillagkép fő csillagaival, egy lezáratlan háromszög egyik végét alkotva ezzel :-)
Bár nem vagyok amúgy nagy együttállás-rajongó, de ez most nagyon tetszett.

Észlelésemet majd' egy órán át végeztem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése