2012. december 9., vasárnap

Napfoltok... nyomai

Decemberben eddig egyetlen nap volt, amikor lehetőségem volt nagy távcsővel Napot észlelni. A binokulár mondjuk nagyon praktikus, többnyire napfóliával felszerelve csücsül a fotóállványon, és várja hogy legyen 5-6 perc napos idő, amikor egyszerűen csak kirakom, és már nézelődök is vele. A távcső kipakolása nyilván körülményesebb, így a jelenlegi gyér vadásszezonban kevesebbszer jut rá lehetőség. Most azonban sikerült, "foltra vadásztam", igaz túl sokat nem leltem, de legalább a távcsöves élmény megvolt.

Nagyon rossz légköri és átlátszósági viszonyok mellett észleltem, az ég teljesen fátyolos volt, olyan, mintha ráhúztak volna egy nagyon vékony selyem fátylat és az egységesen rontaná mindennek a láthatóságát. A keleti irányban rögtön feltűnik két csoport, melyekben 2-2 jól látható folt van és szinte egyformák. Az egyes foltok is azonos formájúak és méretűek, illetve ugyanolyan távolságra is vannak egymástól.

A nyugatibb irányban lévő csoport két foltja között egy harmadik, halvány folt is feltűnik. A keleti peremen egy terebélyes fáklyamező is látszik, bár nehezen tűnik fel, nézni kell jó darabig. Az umbrák és penumbrák alig különíthetőek el egymástól. A nyugati peremnél is feltűnik egy folt, illetve egy halványabb foltmaradvány. Hosszass megfigyelés után láthatóvá válik a folt körüli fáklyamező is.

Megfigyelésemet a 12 mm-s Plössl okulárral végeztem (54x-es nagyítás), összesen 3 csoportot, 7 foltot és 2 fáklyamezőt számoltam (relatívszám 37).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése