2011. október 2., vasárnap

Végre Jupiter!

A Jupiter végre elérhető helyre érkezett számomra is, 11 óra után már látható az erkélyünkről. Sajnos nagyon rossz helyen van még mindig, így túl nagy nagyítással (130x felettivel) nem tudtam még megnézni, de így is nagyon boldog voltam, amikor megláttam a horizont fölött.

A távcsövemmel csak úgy tudtam ráállni, ahogy amúgy egy ekvatoriális mechanikát nem szabadna használni, anti-pólusra állítva, teljesen kitekert állapotban, mert máskülönben nincs semmiféle rálátásom (látni is csak úgy látom ha enyhén kihajolok és felfele balra nézek). Szóval ebben az állapotában az egyik tengelyt tudom tekergetni, a másik tenglyen lökdösnöm kell a távcsövet az állvánnyal együtt, mert lehetetlen tekerni. Érdekes élmény volt így nézegetni, de így is nagyon örültem, mert régóta vártam, hogy megpillanthassam végre.

Első nap, 30-án csak 93x-os nagyítással néztem, és így igazából nem sok részletet sikerült megfigyelnem, de elég rossz volt a légkör, így is időnként nagyon homályos volt a kép. Láttam a két fő sávot, illetve az északabbi sáv fölött egy kissé fehéresebb sávot. Na és természetesen a holdjait, amik nagyon szépen látszottak.

Következő nap, 1-én (tegnap) már 130x-os nagyítással figyeltem, így kicsit többet kellett lökögetnem a mechanikát is (:-D), de nem bántam. Kissé körülményesen, de sikerült megfigyelnem valamivel több részletet. És mivel a légkör is kissé jobb volt mint előző nap, kipróbáltam a kék színszűrőt, amit kimondottan ajánlanak bolygókra. Kipróbáltam a pirosat is, de az nem segített, inkább csak rontott a képen. A kék viszont érezhetően segített, mert több részletet tett láthatóvá. A két fő sávon és az északi sáv fölött lévő fehéres sávon kívül láttam a nagy vörös foltot ami szerencsémre épp felénk volt, valamint a déli pólusánál is felsejlett némi sáv-féle részlet, bár hozzá kell tenni hogy nem volt pontos sáv formája, inkább foltszerű kissé. Ezen kívül a déli fő sávban szintén látni véltem egy sötét - sokkal apróbb - foltot, valamint egy fehéresesbb, világosabb részt, ami hosszabban nyúlt el.

Pár hét múlva, amikor még jobb helyen lesz, remélem meg tudom majd figyelni még nagyobb nagyításokkal, óragéppel, és így több részlet lesz látható.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése