2011. október 18., kedd

Vegyes Eperkrémes Leves

A cím ne rémisszen el senkit, nem daráltam le Eperkét és nem főztem belőle levest :-)))
Csak épp most vegyes lesz a téma. Mivel az okulártartó doboz elkészülte óta is nézelődtem, csak épp arra már nem jutott időm, hogy fel is töltsem ide, vagy bárhova. A beküldés is várat magára holnapig, vagy még az is lehet, hogy hétvégéig.

Mik is történtek?

Múlt hét végén jártam kint Napot nézegetni:

Sajnos az idő nem volt túl jó, akkor kezdett lehülni a levegő igazán, és ezt a hidegfrontott egy szép kis felhősödés követte. A sok sok felhősödés és hűvös közepette épp csak fél órányi tiszta ég jutott, amikor gyorsan kiszaladtam és rajzoltam, utána megint lehetetlen volt bármit is megnézni, így azt hiszem szerencsésnek mondhatom magamat - ismét.
A napfoltokat szépen felírkáltam magamnak szokás szerint. A 11314-es csoport tetszett a legjobban (ami egyébként számozást csak másnap kapott!), mert hatalmas fáklyamező közepén volt, a keleti peremen, épp akkor érkezett meg. Érdekes volt még nagyon a 11312-es nagy foltból álló csoport, aminek kisebb nagyítással (65x) is jól látszottak a részletei: a széle igen csipkézettnek látszott, és még mintha az umbrában is látszódtott volna némi részlet. Ehhez nagyon hasonló volt a kissé kisebb méretű 11309-es.

Próbálgattam megint a zöld és sárga színszűrőket is, de főleg a zöldet. Igazából továbbra is ez a  legjobb napnézéshez.

Aztán néztem Jupitert is, kétszer is. Először sikerült nagyon jól, részletesen megfigyelnem. A légkör és az átlátszóság is kiváló volt. Betettem a kék színszűrőt, ami még tovább javított a dolgokon. Egészen nagy nagyításig tudtam elmenni: 93x-os nagyítást (7 mm-es Planetary) használtam 2x Barlow-val. Egészen szépen, szinte teljesen élesen látszott ezzel a nagyítással (186x) is. A két fő sáv nagyon szépen látszott igazából már kis nagyításon is. A déli fősáv kissé sötétebb mint az északi, és vékonyabb is egy nagyon picivel. A déli fősávban jól látható egy fehéres folt, ami kissé elmosottabb, és összemosódott a sáv alatti résszel. A déli "sapka" kissé sötétebb és a fősáv és a "sapka" között látható egy-egy felsejlő fehérebb rész, amik közül az egyik össze is ér a fehér folttal. Az északi "sapkán" még két sáv-szerűséget sikerült kivennem, de ezek inkább amolyan "satírozásnak" tűnnek, egyáltalán nem egyenletesek és nem határozottak. Próbáltam a rajzomon visszaadni ezt a hatást is, bár bevallom nem könnyű ezeket a finom részleteket rajzolni.

Következő alkalommal tegnap este is megnéztem a Jupitert. Sajnos nagyon rossz volt a légkör, leginkább mert nagy volt a pára (Budapesten eddig még soha nem tapasztaltam ezt, csak a Bakonyban). Ezért gyakorlatilag csak 26x-os nagyítással tudtam nézni. Még 93x-os nagyítással is teljesen elmosott volt a kép. Azért készítettem egy rajzot a 26x-os nagyításról is, mert annyira szép volt a körülötte keringő holdakkal, pont nagyon érdekesen álltak.

Szerencsére kezd egyre elérhetőbb helyre kerülni, így a tél folyamán szerintem még sokszor fogom megfigyelni.









Próbálkoztam tegnap a kettős észleléssel is. Ennek eremdényeképp mindössze kettő, azaz KETTŐ darab kettőst sikerült megtalálnom, amiből csak az egyik volt sikeres észlelés.

Az egyik, az STT 488 (Peg) volt. A és B csillag egymástól 14,6"-re vannak, így ez ideális lenne, azonban a B csillag 10,4 mg, míg az A csillag sokkal fényesebb, 6,7 mg. Ezért hiába néztem vagy negyed órán át (93x-os nagyításon) nem sikerült semmit sem kivennem belőle.

A másik amit néztem az STF 3007, szintén a Pegasusban. Itt már kissé nagyobb szerencsém volt, de azt mondanám csak épphogy. A csillag 6,74 mg, B csillag pedig 9,78 mg. Nagyon sokáig nézegettem, mire sikerült elfordított látással 130x-os nagyításon megpillantanom a 80°-ra lévő B csillagot. A távolság 5,8". Az A csillag sárgás színű volt, igazából nagyon szép. A WDS is igazolta az észlelésem helyességét nagyjából. Érdekes szemgyakorlat volt ez a kettő :-)

Majdnem elfelejtettem megemlíteni, hogy kaptam Napnéző szemüveget. Ezért aztán szombat óta minden nap megnézem szabadszemmel a Napot, és szorgosan jegyzetelek a napészlelő lapra. Sajnos eddig nem sikerült határozottan foltot megpillantanom, de ma mintha derengett volna valami, de nagyon bizonytalan voltam. Remélem hamarosan lesz a Napon hatalmas folt, amit szabad szemmel is látni lehet majd határozottan :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése