2012. január 28., szombat

Napfoltok nyomában

Nagyon besűrűsödtek a napjaim mostanában, így nem igazán volt időm feldolgozni a múlt heti rajzaimat, pedig szerencsére hétvégén legalább napközben jó idő volt és lehetett Napot nézni. Bár a légkör és átlátszóság egyik napon sem volt kedvező.

Szombaton a Polarisban jártam, észlelőszakkör volt, és a szakkör kezdése előtt még volt egy kis idő napot nézni, így ki is használtam a lehetőséget.

A Polaris nagytávcsövével mindig hatalmas élmény észlelni. Gyönyörűen látszanak benne a részletek, már 60x-os nagyítással is. A napkorongon lévő foltok érdekes módon a déli féltekére gyűltek leginkább - közeledve az egyenlítőhöz, - azonban a solarmonitor.org szerint az itt feltüntetett csoportokon kívül is van még néhány számozott, aktív terület az északi féltekén, ott, ahol én csak fáklyamezőket láttam a korong szélénél.
A 11401-es és 11402-es csoportok hatalmas foltjai első ránézésre szabad szemes foltnak tűnnek, de amikor szemüveggel is próbáltam megnézni őket, akkor nem láttam az ég világon semmit. Számomra a 11402-es csoport óriási foltja a legérdekesebb, mivel az umbra alatti részen a penumbrában egy jól kivehető világos (alapszínű) csík (anyaghiány) van, amit azért viszonylag ritkán lehet megfigyelni (főleg ilyen jól).

A légkör egyébként eleinte elég rossz volt, nehéz volt részleteket kivenni, de a végére sokat javult, így még az utolsó pillanatokban (a vázlatom átnézésekor) a 11403-as csoportot is sikerült szemrevételeznem, amely mindössze egy nagyon apró, monopoláris umbrából áll egy fáklyamező kellős közepén.

Vasárnap már otthonról néztem meg a Napot. Az előző naphoz képest a 11401-es és 11402-es csoport is kissé megnőtt, azonban szabadszemmel most sem láttam semmit. Az is nehezítette az észlelést, hogy meglehetősen fátyolos volt az ég, az átlátszóság is gyengécske volt. A solarmonito.org-on ismét további aktív területek voltak láthtaók a korongon, melyeket most sem tudtam foltként megfigyelni. Fáklyákból most kevesebbet láttam és ezeket is csak a zöld színszűrő segítségével. Azért az nagyon szépen látszik, hogy ismét felfelé áldozóban van a Nap tevékenysége, mert elég magas lett a napfolt-szám és a csoportok és aktív területek száma is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése