2012. március 15., csütörtök

Jupiter, Vénusz és Mars - a bőség gyönyöre

Azt hiszem azok akik szeretik megfigyelni a bolygókat mostanában igazán el vannak kényeztetve, mert naplementétől napkeltéig szinte minden megfigyelhető, a Jupiter, a Vénusz és a Mars pedig azon földi halandók számára is elérhető, akik hozzám hasonlóan nem bírnak éjszakázni amatőrcsillagász mivoltuk ellenére. Most nekem is mindhárom szuper helyen van, hiszen a déli oldalon láthatóak, és ha elég türelmes vagyok, akkor egymás után mindhármat megfigyelhetem. Így is tettem március 4-én és 15-én este, amikor végignéztem mindhármat.

Először a Vénuszra emeltem távcsövemet, amin sikerült valamennyi részletet is megfigyelni. Próbálgattam a szűrőimet, és végül is a Neutrál szűrő bizonyult hatásosnak. A légkör elég rossz volt, így csak időnként sikerült élesen kivehetően megfigyelni, de még így is látszódtak valamiféle halovány részletek a terminátorhoz közel.

Bár a Jupitert többször megfigyeltem a tél folyamán, gondoltam rálesek most is, ha már ott van, ennyire közel a Vénuszhoz, butaság lenne nem megnézni mi a helyzet vele. A légkör miatt itt sem tudtam használni túl nagy nagyítást, 130x-os nagyítással néztem, de azért így is kivehetőek voltak részletek. A nagyobbik (déli) fő sáv kissé beszűkült, de még most is jól látható, és valamiféle foltocska is megfigyelhető volt benne a nyugati peremhez közelebb. Ugyanígy továbbra is jól látható az északi fősáv alatt a szinte fehérlő "vonal", és elfogadhatóan kivehetőek voltak a pólushoz közelebb lévő elmosott, bizonytalan sávok is. A déli pólusnál lévő sáv-szerűség kissé hiányosnak tűnik, beleveszik a halványabb színbe. A barnás rozsdás színe még így is jól kivehető volt.

Március 15-én ünnepi észleltem, ismét a Vénusz, illetve a Mars volt a célpontom. Bomba ég volt, hihetetlen jó nyugodtsággal, így nagyon jól megfigyelhetőek voltak a részletek.

A Vénuszt néztem először, nem sokkal azután, hogy lement a Nap. Ekkor még nem volt 100%-os a légkör, de már nagyon jó volt a korábbi napokhoz képest. Próbálgattam ismét a szűrőket, és egy hirtelen ötlettől vezérelve kipróbáltam az UHC szűrőt is rá. És láss csodát, további részleteket  hozott elő! 7 mm-s okulárt és 2x Barlow-t használtam (186x nagyítás). Így most nem csak azt sikerült megfigyelnem, hogy valamiféle bigyók vannak a terminátor közelében, hanem kissé a formájukat is! A korong közepénél kissé jobban elnyúlt, de kijebb is többször mintha "be-benyúlna" a korong belseje felé a felhőzet. A korong déli oldala felé kissé sötétebbnek tűnt, mint észak felé.

A neutrál szűrő érdekes módon most nem vált be annyira, de az UHC még sok meglepetést tartogat úgy érzem :-)

Miután megvacsoráztattam a családot hogy ne haljanak éhen, folytattam az észlelést és megnéztem a Marsot is.

Ritka jó nyugodtság fogadott este 10 után, a távcső tökéletesen lehült (hiszen már kint volt vagy 3 órája), és minden más körülmény is klappolt. Hihetetlen módon, 260x-os nagyításig tudtam elmenni a Marsot nézve (130x 5 mm Planetary-val + 2x Barlow) úgy, hogy még viszonylag éles volt a kép. Ekkor már időnként be-berezgett a légkör, de még bőségesen kivehetőek voltak a részletek.

Északon szépen látszott a jégsapka, ami körül mintha kissé sötétebb volna, mintegy "körvonal" szerűen. Fölötte vannak sötétebb részletek, illetve kissé arrébb, a korong belseje felé is. A korong belseje felé való részletek hol kivehetőek voltak, hol nem, de alapvetően határozottan ott voltak. Van egy egészen sötét volt a déli pólusnál, aminek határozott alakja volt, de dél felé kissé halványodott. A szép homok-vörös színe és annak több árnyalata is jól kivehető volt, mint amikor a fotókat nézem. Ámulatba ejtően szép volt és nagyon elégedett voltam a megfigyelésem eredményével, mert ilyen nagyítással még soha nem sikerült megfigyelni semmit rendesen, de ezek szerint ez nem a távcsövem hibája volt :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése