2012. március 16., péntek

Kettőscsillagok - Rekord!

Tegnap este a Marson és Vénuszon kívül több kettőscsillagot is megnéztem és lerajzoltam. Nagyon szépeket is láttam (az Algieba-t ami egyenesen zöldes színben ragyog az égen), és rekordot is sikerült döntenem az eddigi legszorosabb kettős bontásával, ami 1,6". Ez egyrészt a nagyon jó, kivételesen nyugodt légkörnek köszönhető, másrészt pedig én is kipihent voltam (egy hatalmas alvást követtem el délután), és a távcső is kellő időn át kint várakozott a hidegben már.

Vegyük sorba, miket láttam:

STF 721 ORI A-BC

Közepesen egyenletes pár, A és BC tag katalógus szerinti távolsága 25,7". Az A 7,09 mg, a B pedig a katalógus szerint 9,14 mg. Az én fényességbecslésem 7,0 mg és 8,5 mg volt, én a B tagot fényesebbnek láttam a katalógus értékénél. A színe fehér, B pedig enyhén narancsos. Az általam becsült PA 175°, a katalógus szerinti 149°. 93x-os nagyítással néztem, az LM 37'. Szépen bontotta.

STF 696 ORI

A szintén az Orion csillagképben található kettős az előzőnél kissé fényesebb, de hasonló módon közepesen egyenletes a fényük. A fényessége 4,95 mg, B fényessége pedig 6,76 mg. Becslésem szerint a fényesség különbség 1,5 mg volt, ami nagyjából megfelel a katalógus adatainak is. Az A színe fehér, a B-nek viszont nagyon érdekes, lilás árnyalata van. Már 26x-os nagyítással is látszik, hogy kettősről van szó. A és B közötti távolság 31,5", a katalógus szerinti PA 30°, én 32°-ra becsültem. 93x-os nagyítással néztem, LM= 37'.

STF 712 ORI

165x-ös nagyítással sikerült megfigyelnem, ezt az elég szűk és kissé egyenletlen párost. A-B távolsága 3,2" a WDS szerint, de szépen, probléma nélkül látszott a 4 mm-s Orthoban. A általam becsült PA 76°, a katalógus szerinti 66°. A 6,70 mg, B pedig 8,59 mg. B tag jóval halványabbnak látszik, a katalógus adatoknak nagyjából megfelelően becsültem a fényességet. Színűk sárga.

STF 1424 LEO - Algieba

Nagyon érdekes négyes rendszer. A és B színe határozottan zöldes sárga, gyönyörűen ragyog 93x-os nagyításban. A 2,37 mg, B 3,64 mg. Pontosan ennyi fényességkülönbség látszik. C és D halványabbak és távolabb helyezkednek el: C 9,64 mg, D pedig 10,62 mg, de a jó légkörnek és átlátszóságnak köszönhetően szépen látszanak még a látómezőben. AB 4,7", AC 334,9", AD pedig 367,8" a katalógus szerint, melynek megfelelt az általam felrajzolt kép is (nem tudtam, hogy négyes rendszer). Az általam becsült PA-k rendre: AB 135°, AC 281°, AD pedig 296°. A katalógus adatok csak kevéssel térnek el ettől, rendre: AB 126°, AC 289°, AD 302°.

STT 215 LEO

165x-ös nagyítással nagyon aprónak látszik, de éppen egymás mellett van a két tag (130x-os nagyítással még egy halvány kis csíknak látszott). Úgy becsültem, hogy maximum 0,3 mg különbség van a tagok között fényességben. A katalógus szerint A 7,25 mg, B pedig 7,46 mg, ami ennek megfelel. AB távolsága 1,6" a WDS szerint, ami az eddigi legszorosabb kettős, amit bontani tudtam. Nagyon boldog vagyok! Az általam becsült PA 192°, a katalógus szerinti 178°.

STT 216 LEO

Az STT 215-höz nagyon közel lévő kettős hasonlóan halvány páros, mint az előző. A fehér, B viszont láthatóan vöröses színű. Legalább 1 mg-re becsültem a fényesség különbséget. A 7,38 mg, B pedig 10,28 mg a katalógus szerint. Csalóka lehet a szín különbség. AB távolsága 2,2" a WDS szerint, amit 165x-ös nagyítással szépen bontott a távcső, egymás mellett látszott a pár. B nagyon halvány, alig-alig volt észrevehető, de amikor egyszer észrevettem, utána már határozottan láthatóvá vált. Az általam becsült PA 250°, a katalógus szerinti 233°.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése