2011. április 25., hétfő

M65 és M66 galaxisok

Elutaztunk a Bakonyba anyósomékhoz. Eperke táskája nagyon jól szuperált, gond nélkül tudtuk benne vinni és baja sem lett. Sőt azt hiszem el sem állítódott :-)

Délután összeraktam és este ki is mentem vele nézelődni.

Hát mit is mondjak, ég és föld Bakony és Budapest. Olyan részletességgel látszanak a csillagképek, hogy egyes csillagképek között el sem tudtam igazodni hirtelen. A Virgo fölött szabad szemmel látszanak a galaxisok, pontosabban azok halmaza, elmosódott foltként. Látszik a tejút egy kis része és a nagyobb / fényesebb Messier-objektumok is szabad szemmel látszanak ha az ember tudja, hogy mit kell keresnie, legalább is az, hogy ott van valami "dolog".

Talán a bőség zavarától is megrészegülten eleinte csak össze-vissza tekergettem a távcsövet és nem találtam semmit. Végül először lerajzoltam a Szaturnuszt és holdjait, hiszen nem maradhat ki az sem.

Majd megkerestem az M65-M66-os galaxispárost. Viszonylag könnyen meg is találtam, lévén szinte szabad szemmel látszott a helyük. Próbálgattam különböző nagyításokban és végül a 10 mm-es okulárnál állapodtam meg. Érdekes módon semmivel sem volt jobb nagyobb nagyítással, mint 65x nagyítással. Lehet hogy kiváncsiságból újra megnézem máskor is, minden esetre nagyon nagy sikerélmény volt egyszerre két galaxist is látni egy látómezőben. És persze ne felejtsük el, hogy életemben először láttam galaxist élőben :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése