2011. április 18., hétfő

Színváltós Sirius és Narancs Hold

Napok óta nagyon felhős az ég. Amikor picit is jobb idő volt, sajnos a hétvégén épp nem tartózkodtam távcső közelben, így egész hétvégén bent szomorkodott Eperke. Azért kihasználtam a rossz időt is, varrtam neki táskát. Külön a távcső tubusnak és külön a mechanikának. Nagyon klassz lett, gólyás-mackós mintás pamutvászonból készült, nagyjából úgy néz ki, mintha egy komplett gyerekszobát cipelnék a táskában :-)

Ma azonban összeraktam a távcsövet és kilestem az erkélyre - először szabad szemmel - annak reményében, hogy valamit láthatok. Nagyon érdekes látványban volt részem, és gyorsan ki is vittem magammal Baltazárt (t.i a binokulárt), hogy meglessem picit közelebbről is. A Hold még alacsonyan állt (este 9 körül), épp felkelőben volt, így a látószögnek és - szerintem kicsit - a légkörnek is köszönhetően gyönyörű teli narancssárgában világított az égen a házak fölött. Ráadásul már szinte teljes kerek telihold van, legalább is a "hiányzó" kb. 2-3% csak nagy nagyítással látszik rajta.

Körbenéztem a binokulárral, és meglepettséggel vegyes ámulattal láttam, hogy a Sirius (ami igen alacsonyan van már), lilás- zöldes- narancsos színben villódzik, váltakozva a színeket, igazából a szivárvány minden árnyalatában. Először azt hittem hogy egy repülőgép nagyon messze, de aztán amikor nem mozgott rájöttem hogy a Sirius. Még sosem láttam ilyet, gondolom a légkör miatt van és amiatt, hogy olyan alacsonyan van. Nagyon érdekes volt.

Később azért kimentem nézelődni kicsit Eperkével is. A csillagokból szabad szemmel csak a Sirius, Castor és Pollux és az oroszlán csillagkép legnagyobb csillagai (kb. 4) látszottak, ezen kívül a Hold ami rettentően bevilágítja a környéket.

Azért a Szaturnuszt most is meg lehetett nézni, így ezt ma sem hagytam ki. Sajnos csak a Titan és a Rhea holdjai látszottak, viszont nagyon érdekes dologra lettem figyelmes, amit már korábban is észrevettem, azonban most valamiért jobban láttam: a Szaturnusz északi és déli sarka világosabb, így ha mondhatjuk azt kicsit csíkosnak látszik, mivel van egy élénkebben világító "csíkja" közép tájon is (kicsit a közepétől feljebb), ami tulajdonképpen a gyűrűje oldalnézetből.
Érdekes, hogy ezt az igen egyszerű formát lerajzolni mégis nehéz, eddig úgy érzem egyetlen Szaturnuszról készült rajzom sem adja vissza azt amit láttam, de legalább a Holdak helyzetét pontosan feljegyeztem.

Mivel már nem tudom melyikek szerepeltek itt, most időrendi sorrendben az eddigi Szaturnusz-észleléseim a távcsővel:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése