2011. szeptember 18., vasárnap

Kappa Herculis kettőscsillag

A Hercules lábánál (a béta és gamma Herculis alatt) található az U HER változócsillag, amit most először próbáltam megtalálni. A csillagkörnyezet alapján az AAVSO keresőtérképpel ez sikerült is, legalább is a környező csillagokat. Sajnos épp biztosan 11 mg-nél halványabb a csillag, mert nem láttam, még elfordított látással sem. A mellette lévő 11,0 mg-s összehasonlító csillagot még láttam.

Ettől nem messze, kissé keletre található a kappa Herculis, gyakorlatilag már a csillagkép sarkában. Ez a szép narancs színű páros már kis nagyítással is szeparáltnak tűnik, azonban nagyobb nagyítással sokkal jobban megfigyelhető. Az A csillagot kissé világosabb, a B-t pedig erőteljesebb narancsnak, talán inkább vörösesnek láttam. Az A és B között úgy becsültem, hogy 1 mg fényességkülönbség lehet, amit az atlasz is alátámaszt, mivel eszerint az A csillag 5,3 mg, a B csillag pedig 6,5 mg. A és B távolsága 28".
Az általam becsült PA 25°.

Érdemes a legfényesebb és legegyértelműbb helyeken túl lévő kettősöknek is utána járni, mert ez a kettős nagyon jó példa arra, hogy mennyire szépek tudnak lenni. Ez is a számomra különlegesebb kettősök közé tartozik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése