2011. szeptember 18., vasárnap

Napfoltok nyomában - beindult a Nap

Igazán szépen beindult a Naptevékenység, egészen megugrott a foltok száma. Sosem láttam ennyi csoportot, 7 csoport volt ma a Napon, amiből egynek még számozása sem volt igazából, így maradt kérdőjeles.

A kérdőjelesen kívül a 11293-as csoport található a peremen és igazából mindkettő szép, méretes fáklyamező közepén helyezkedik el.

A 11299-es csoport egy töredezett, aprócska foltokból álló, laza csoport, amiből persze még lehet bármi is. A legérdekesebb a 11295-ös és 11298-as csoport, amik gyakorlatilag egybe érnek, és én személy szerint egy csoportnak tekintettem volna őket, ha a NOAA nem állapítja meg másképp. Érdekesen csipkézettek a foltjai, több letöredezett apró folttal, kiterjedt penumbrákkal.

A 11296-os és 11292-es csoport kisebb, de nem kevésbé érdekesek. Ezeken is megfigyelhető kissé a töredezettség, mivel a nagyobb foltok körül kicsi, apró töredezések is vannak.

Sajnos versenyt kellett futnom ma az idővel, mivel ahogy figyeltem a Napot, egyre tejfölösebb lett az ég és rosszabb lett a láthatóság. Mire befejeztem gyakorlatilag már nem is lehetett részleteket jól megfigyelni rajta, de szerencsére még épp felrajzoltam az utolsó kis foltocskát is.

Szerintem a 95-ös és 98-as csoport lehet, hogy szabadszemes is, nagyon élénken, határozottan látszódnak a napfelszínen.

Remélem ez a foltszám nem csökken a közeljövőben sem, és lesz mit nézni, rajzolgatni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése