2011. szeptember 28., szerda

Kettőscsillag-vadászat v.1

Tegnap este szép tiszta volt az ég, és az idő is viszonylag kellemes volt, ezért 9 óra körül kipakoltam a kettőcsillag térképemmel és minden cuccommal (egyébként egyre több idő kipakolni, mert egyre több cuccom van.. vicces :-) De legalább addig hülhet a távcső, amíg a többit kipakolom)

Vettem egy Lego kocka formájú rózsaszín tároló dobozt, és ebben tartom újabban az okulárjaimat és egyéb eszközöket, így most már legalább nem dobok le semmit az erkélyünkről, mert bőven elférnek a dobozban és jó helyük is van benne.

Az Aquila csillagképben böngésztem és szépen körbe haladva megnéztem néhány kettőscsillagot. Újabban - bár ezt már említettem egy korábbi bejegyzésben - egyre jobban tudok tájékozódni az égen térkép segítségével, így mostmár a kisebb, fura helyeken lévő csillagokat is viszonylag könnyen megtalálom. Ez nagyon nagy sikerélménnyel tölt el egyébként.

Próbáltam kicsit készülni és olyan csillagokat válogattam össze, amiknek a szeparációja számomra is érzékelhető vizuálisan (tehát legaláb 1,5", de maximum 100" a távolság a csillagok között). Ezeket szépen be is jelöltem, viszont a fényességüket elfelejtettem megnézni, ezért bizony volt köztük olyan, amiket nem sikerült megnézni: STF2590-es kettős, kicsi de elvben könnyen látható szeparációval, azonban a B komponens 10,31 mg, az A pedig 6,5 mg, valószínűleg elnyomta az A fénye. STF 2543, Itt is ugyanez a helyzet, a 11,4"-es távolság ellenére a B komponens 10,45 mg, az A pedig 6,76, így nem láttam semmit. STF 2492-nél elvileg 3" a távolság, de hiába gúvadtam még 165x-ös nagyítással is, semmit, még egy kis elnyúltságot sem sikerült látnom. Viszont az A komponens színe szép sárga volt. Az STF2635-ös-nél megint csak hasonló volt a helyzet, az A csillag 6,66 mg, a B csillag 10,19 mg. Néha egy-egy pillanatra mintha tojásdadnak láttam volna az A komponenst, de szerintem ezt csak oda képzeltem, mert 7,3"-re vannak egymástól és 165x-ös nagyításon néztem (ami a 2-3"-s csillagokat is egymás mellé teszi szépen). Az STF2643 esetén viszont mintha rémlett volna valami, itt a távolság 3,0". Azonban a B csillag itt is nagyon halvány volt.

A következőket viszont sikerült megfigyelnem:

Az STF 2562-es nagyon szép páros, az A csillag enyhén sárgás színű, a B-t pedig mintha szürkés-zöldes színűnek láttam volna. Az A fényessége 6,95 mg, a B-é pedig 8,69 mg, és ez a fényességkülönbség jól látszik is. 93x-os nagyítással néztem, de már 26x-os nagyítással is feltűnően bontotta a műszer a kettős. A távolság 27,1", és az általam becsült PA 275°.















Az STF 198-at nem jelöltem be magamnak a térképen, hanem ahogy az utána következőt kerestem, egyszercsak felbukkant a látómezőmben. Visszanéztem a térképen hogy mit látok és rájöttem, hogy ez is kettős, majd pedig a katalógusadatok igazolták is amit láttam. 26x-os nagyítással is jól szeparált, az A 9,22, a B pedig 9,80 mg, mindkét csillagot fehérnek láttam. A távolságuk 43,6", a becsült PA 200°.














Az STF 2628-at sikerült ezután megtalálnom könnyedén, mivel egy látómezőben vannak gyakorlatilag az előbbivel. Itt sikerélményem volt, mert egy elég szoros páros, de nagyon szépen látszottak egymás mellett 165x-ös nagyítással (a távolságuk 3,1"). Az A 6,6 mg, a B pedig 8,66 mg, és jól látszódott a fényességkülönbség a kettő között. Az A-t fehérnek, a B-t kissé szürkésnek láttam, de zavaró volt az A fénye, ami eléggé elnyomta a másikat. Az általam becsült PA 340°.












Az STF 2654 volt az utolsó amit sikerült megfigyelnem. Itt szintén egy fehér-szürke párossal volt dolgom. az A 6,96 mg, a B pedig 8,14 mg. A B mintha kissé zöldes is lenne. A távolság a kettő között 14,8", az általam becsült PA 260°. 93x-os nagyítással nagyon szépen látszottak egymás mellett. Itt az volt az érdekes, hogy mindig meg szoktam becsülni a kettősök egymáshoz képesti fényességét, amit úgy csinálok, hogy hasraütésből megbecsülöm az A fényességét (a tapasztalataim alapján), de persze nem hasonlítgatom semmihez, mert csak az egymáshoz képesti különbség a lényeg. És ehhez képest megbecsülöm a B fényességét. Ez volt az egyetlen olyan páros, ahol szinte teljesen pontosan becsültem az A fényességét is (7,0 mg-re becsültem, a B-t pedig 8 mg-re). Persze a jó közelítés az A esetén lehet véletlen is, viszont jó érzés volt látni, hogy a B fényességét jól arányítottam hozzá.

Azt hiszem folytatni fogom a vadászatot, persze legközelebb picit jobban felkészülök és megnézem azt is, hogy milyen a fényessége az egyes pároknak, hogy ne érjen csalódás kint :-)

1 megjegyzés:

  1. Gratulálok, hanee!

    Úgy gondolom, most már saját tapasztalatod, hogy mit jelent a gyakorlat a fényességbecslésben.

    10-es seeinget: Porrima

    VálaszTörlés