2011. szeptember 17., szombat

M2 gömbhalmaz

Az erkélyünkről egyre inkább látható a délre hátráló Pegasus lába, és az alatta fekvő Aquarius és Capricornus, melyek számomra új területet jelentenek. Az Aquariusban egy kettőscsillagot (a Kszi Aquarii-t) már megfigyeltem és lerajzoltam, de most ismét visszatértem ide, hogy az M2-es gömbhalmazt is megnézzem.

Bevallom a gömbhalmazok olyan szempontból nem a kedvenceim, hogy nem annyira változatosak, mint a nyílthalmazok például, de azért mindig izgalmas megtalálni őket és mindig sikerélményem van, amikor meglelem, ráadásul érdekes dolog összehasonlítani őket.

Ezt a gömbhalmazt a legkönnyebb szerintem a béta Aquarii csillagtól megtalálni, ahonnan szinte csak egyenesen kell haladni északra, körülbelül 5 foknyit. Közöttük majdnem feléúton van három fényesebb csillag, amik szinte egyenlő szárú háromszögként helyezkednek el. Ha ezt látjuk, jó irányban haladunk.

A gömbhalmaz elég kicsi, a teljes mérete mindössze 13', és igencsak kompakt, fényes. A fényessége az atlasz szerint 6,3 mg, ami számomra reálisnak tűnt. Kis nagyítással (26x) egy nagyon ködös fényes csillagnak tűnt, de 93x-os nagyítással már jól látszott a gömbhalmaz jellege. Bár különösebben nem bomlik fel részleteire, a közepe nagyon fényes. Csillagokat nem igen tudtam elhatárolni benne, de mintha a közepe körül felsejlene valami. Keleti irányban a ködösség nagyon enyhén kiterjedtebb, de ezt leszámítva teljesen szimmetrikus a halmaz.

A körülötte lévő csillagkörnyezet jellegzetes, viszonylag fényes, jól behatárolható csillagok alkotják a közvetlen környezetét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése