2011. szeptember 11., vasárnap

Napfoltok és protuberanciák

Tegnap, azaz szombaton felmentem a Polaris Csillagvázsgálóba. Egyrészt kicsit segíteni, másrészt pedig kihasználni a délutáni ürességet és a műszerparkot, és Napot nézegetni. Remélem idővel majd azért kevésbé lesz üresség ilyen alkalmakkor és tudok Napot mutogatni az érdeklődőknek :)

Először felmentem a kupolába, és a NAAAAGY lencsés távcsővel néztem meg a Napot. Hihetetlenül jó élmény volt azt a nagy távcsövet kezelni, és békésen nézegetni a Napfoltokat. Az idő is kegyes volt, mert mire felértem pont kisütött a Nap és bár eleinte voltak még felhők, azok is elhaladtak gyorsan.

Először 40 mm-s okulárral néztem, ami 62x-es nagyítás. Érdekes élmény volt összehasonlítani a saját távcsövemmel, amivel szintén 65x-ös nagyítással szoktam nézni. Nem tudnám megmondani hogy bármelyik is jobb vagy rosszabb, sőt. Egyformán szeretem mindkettőt, természetesen a 20 cm-s távcső kissé jobb felbontásban mutatja a foltokat, de ezzel összehasonlítva a 13 cm-s is nagyon jó képet ad.

A Nap egyébként nagyon gazdag foltokban, a 11289-es számú különösen érdekes, erről készítettem egy részletrajzot is, 20 mm-es okulárral, 124x-es nagyítással. Ez a folt szabadszemes, szinte kiugrik a napkorongból, annyira erős az umbra. Még a H-alfa képen is látszik.
A 11283-as csoport is nagyon tetszett nekem, kissé szögletes formája van mindkét nagyobb foltnak és körülötte hatalmas fáklyamező. Hasonlóan érdekes a 11287-es számú volt is, amely a kisebb nagyítással szinte kettőnek látszik, azonban 124x-es nagyítással egy penumbra látszik, négy umbrával, melyek kissé egybefolynak.

A 11290-es csoport igazán furcsa, kis szálszerű penumbra-jellegű foltocskákból áll, amik körbevesznek egy sötétebb foltot. Egy ehhez hasonló található még déli irányban is, ami két foltocskából áll (11288).

Ezután kiültem a teraszra egy kis Coronado PST-vel. Izgalmas volt H-alfában is megnézni a Napot így egymásutánban. A határozottabb foltok (például a szabadszemes) foltként látszódtak itt is, akármerre terkegettem a finomhangolót. A korongot 10 mm-s Plössl okulárral néztem, 40x-es nagyításon. A nyugati perem közelében egy szép kis protuberancia volt látható, amit folyamatosan megfigyeltem és lerajzoltam. Érdekes volt látni ahogy változott, időnként elhalványodott, máskor felerősödött kicsit, de határozottan változó volt, és a végén a két különálló rész is szinte összefolyt.


Remélem lesz még alkalmam felmenni és hasonló sorozatot csinálni, amíg saját naptávcsövem nem lesz :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése