2011. szeptember 8., csütörtök

M15 gömbhalmaz

Bár múlt hét végén megnéztem a Vadkacsa halmaz mellett az M15-ös gömbhalmazt is - végre, sajnos nem volt időm feldolgozni. De most pótolom :-)

Megtalálni nem volt nehéz abszolút, és miközben kerestem (és a térképen a csillagok alapján haladtam), rájöttem, hogy egyre jobban megy az objektumok megkeresése. Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy nem küzdök ezzel annyit. Végre talán van annyi gyakorlatom, hogy ha kinézek valamit, nem feltétlenül kell hozzá nagyon közeli fényes csillag sem. Örültem ennek a felismerésnek.

Maga a gömbhalmaz már kis nagyítással is jól látszik, az eddig nézett gömbhalmazok közül az egyik legkompaktabb és legfényesebb is. Nagy (130x-os) nagyítással néhány csillag is felsejlik a halmazban, de persze inkább csak elfordított látással. A halmaz a nyugati felénél kissé mintha kifelé nyúlna, halvány ködösség látható arrafelé (tehát nem teljesen szabályos kör), de ez csak enyhén látszik így. Az eddigi gömbhalmazok közül ez tetszik a legjobban, illetve az M5-ös.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése