2011. május 17., kedd

54 Leo kettőscsillag

Több napos rossz idő után ma végre ismét sikerült kimennem picit nézelődni, bár sajnos nem sok időm volt rá, mivel telihold van, ami nagyon fényesen beragyogja az egész környéket. Annak látványa sem semmi, ahogy felkel narancssárgás színe van.

De azért engem jobban érdekelt az 54 Leo, amit a májusi Meteor Kettőscsillagos rovatában lévő ajánlások között láttam. Meg is kerestem Vízi Péter atlaszában gyorsan, ahol még ajánlás is van mellé írva ráadásul. A távcsövet a starpointerrel oda irányítottam ahol szerintem körülbelül lennie kell, és szerencsémre egyből jó helyre irányítottam. Szépen látszott a 25 mm-es okulárom látómezejében az 54-es, 48-as és 50-es hármas egy szép egyenlő oldalú háromszögként. Ez a három csillag hasonló fényességű is (de a 48-as és 50-es talán egyforma is), ezért nagyon jól beazonosíthatóak.

Amint a csillagok helyzetét megállapítottam a térképhez képest, kicseréltem az okulárt először 10 mm-esre (65x nagyítás), majd végül a 130x-os nagyítású 5 mm-es Planetaryra. Már 65x-ös nagyításon is éppen láthatóan elkülönül a B komponense az A-tól, de 130x-os nagyításon már szépen látszik az egymáshoz viszonyított szögtávolság is.

Az A komponens fehér, míg a B enyhén kékes, de szintén inkább fehér. A páros körül a csillagkörnyezet viszonylag szegénynek tűnt, bár ez talán a teliholdnak is volt köszönhető és a nem túl jó légkörnek. Néhány 8-10 mg közötti csillagot azért sikerült kiszúrnom körülöttük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése