2011. május 7., szombat

Delta Corvi kettőscsillag

Tegnap kalandos estém volt. Nagyon jó ég volt kint, ezért - bár fáradt voltam - kimentem fél 10 körül, hogy legalább egy picit nézelődök, esetleg egy kettőscsillagot megkeresek.
Mivel tegnap megvettem végre Vizi Péter csillagatlaszát, azt vittem magammal, mivel van néhány kettős benne, amit ajánlj, hogy érdemes megnézni. Végignéztem többet is, először a Leo csillagképben, de mivel egyiknek sem olvastam utána semennyire sem, nem tudtam eldönteni, hogy most tényleg a kettőst látom, vagy pedig fel sem bontja a távcsövem nagyítása. Mivel Péter könyve ezeket nem jelölte meg, inkább továbbléptem olyanokra, amik jelölve vannak kistávcsövekhez.

Próbálkozásaimat siker koronázta, sikerült lencsevégre kapnom a Delta Corvi csillagot a Corvus csillagképben. Tegnap annyira jó volt az ég még itt Budapest felett is, hogy szabad szemmel látható volt a csillagkép, pedig relatíve kevésbé fényesek a csillagai, mint mondjuk a Leo, vagy a Virgo esetén.

A kettősöm nagyon érdekes volt, a főcsillag erősebb fényű, enyhén kékes beütésű, de inkább azt mondanám hogy fehér színű, a kísérője pedig sokkal halványabb, és sárgás-vöröses (a könyv szerint ibolya, bár szerintem az ibolya inkább lilát jelent nem?).

A szögtávolságot ismét próbáltam megállapítani, remélem nem tévedtem túl nagyot. Igazából ez a kettősözés nem is annyira egyszerű, mint amilyennek elsőre látszik, de nagyon izgalmas.

Péter könyvében amúgy nagyon tetszik, hogy ajánlásokat ír, és a kiemeltek mellé leírja a főbb adatokat is, ami segíti az észlelést. Ezen felül nagyon jól használható a térkép, reálisan ábrázolja a csillagképeket.

Ami pedig a kalandot illeti, sikerült leejtenem a 10 mm-es Super Barium okuláromat, ami egy éles koppanás után pattogva leesett az alattunk lakó erkélyére, ahol szintén pattant egy jót a korláton és beesett. Mint kiderült utólag volt kint egy bringa az erkélyen és annak a tartójába esett bele. És ami hihetetlen, hogy semmi baja nem lett! Persze csak ma reggel mentem le érte, este 11-kor mégsem kopogtat be az ember a szomszédhoz, hogy "bocsi leesett a távcsövem egy darabja hozzátok".
Minden esetre mivel nem voltam benne biztos hogy oda esett vagy az utcára, lementem este szétnézni, persze nem találtam meg, viszont találkoztam egy sünivel a házunk előtt :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése