2011. május 20., péntek

M53 gömbhalmaz

Hosszú napokon át ellenem dolgozott az időjárás. Napközben, amikor dolgozni kellett mindig hihetetlen módon hétágra sütött a nap, gyönyörű tiszta volt az ég. Természetesen amint hazaértem és kitettem a lábamat az erkélyre, rögtön gonosz felhők takartak el mindent, néha még az eső is esett és lehetetlen lett volna bármit is megnézni.

De ma végre estére is jó maradt az idő, ég is volt, láthatóság is volt, és nem is rezgett a légkör úgy mint egy centrifuga.

Ezért úgy gondoltam ideális időpont lesz ahhoz, hogy folytassam a Messier objektumok levadászását és ki is szemeltem magamnak az M53-at, ami elérhető helyen van és a térkép alapján úgy gondoltam, hogy nem is lesz nehéz megtalálni.

Nagyjából beállítottam a távcsövet az Arcturushoz képest olyan távolságba, ahol gondoltam, hogy kb. lennie kell a gömbhalmaznak. Itt viszonylag könnyen megtaláltam az Coma Berenices alfa csillagát a Diademot. Hozzá képest egész könnyen felismerhetőek voltak az M53 környékén lévő kettesével elhelyezkedő csillagok. Ahogy figyeltem és láttam, hogy "hol kellene lennie", egyszercsak meg is pillantottam az igen halvány és kis méretű gömbhalmazt. Relatíve halvány (olyan 8 mg körülire tippelem) és kicsi, a nagyobb nagyítások sem bontották ki jobban, ezért 26x-os nagyítással figyeltem és rajzoltam le.

Mozgalmas este volt, miközben rajzoltam először 22:16-kor délről északi irányba elsuhant egy aprócska meteorit, majd 22:19-kor az első műhold szintén délről északi irányba (de pár fokkal keletre), illetve 22:21-kor a második műhold az ellenkező irányba (pár fokkal keleti irányba szintén).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése