2011. május 26., csütörtök

Kettőscsillagok - Alfa Librae és Delta Serpentis

Tegnap fantasztikusan jól volt az átlátszóság - hosszú, hosszú felhős és esős idő után. Ezért ki is mentem és kettősöztem kicsit. Szabad szemmel is nézelődtem a csillagképek között, mivel most nagyon szépen látszott a legtöbb a déli horizonthoz közel is.

Két kettőst is megnéztem. Az egyik az Alfa Librae volt a Libra csillagképben, amely egy jól látható, tág kettős, 231"-re egymástól. Az A komponens enyhén kékes színű, míg a B sárgás, így gyönyörű látványt nyújt kis nagyításon is. Mindkét csillag viszonylag fényes, az A 2,8 mg-s, a B pedig 5,2 mg-s. A méréseim alapján egymástól kb. 290 fokra helyezkdenek el. A könyv szerint már 5x-ös nagyítással is bontható a kettős, én azért 65x nagyítással néztem, amivel nagyon szép képe volt és látszott néhány közeli csillag is. A körülöttük lévő környék nem annyira csillagban szegény mint az eddigiek amiket néztem, itt található néhány fényesebb (6-8 mg-s) is.

A második a Delta Serpentis volt, ami már bonyolultabbnak bizonyult. A kettős távolsága egymástól 3,9", épp ezért eleve csak nagyobb nagyításon bontható. 130x-os nagyítással néztem (kipróbáltam 165x-en is, de nagyon remegett a légkör), ahol szépen bontotta a két komponenst úgy, hogy a kettő éppen egymás mellett helyezkedett így el az okulárban (kb. egy tűhegynyi réssel közöttük).

Mindkét csillag enyhén sárgásnak látszik, az A 4,2 mg-s, a B pedig 5,2 mg-s.
A nézelődésem megörvendeztetett egy nagyobb meteorral is, ami 22:29-kor száguldott el Nyugatról Keleti irányban a látómezőm alsó részén. A két csillag egymástól kb. 200 fokra van, de nagyon nehéz volt megmérnem pontosan (kb. +/- 50 fokot tévedhetek), pont a közelségük miatt. Eleinte azt sem tudtam eldönteni, hogy egyik, vagy másik irányba "áll" a kísérő csillag.

Minden esetre annyira jó volt tegnap az átlátszóság és az ég annyira gyönyörű volt Budapestről is, hogy nem is akartam bejönni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése