2011. május 3., kedd

Szaturnusz és Kettős csillag

Végre kitisztult annyira az idő, hogy kijussak az erkélyre, ha másra nem egy kis Szaturnusz nézésre. Illetve megpróbálkoztam a Kettős csillag észleléssel is, mert olvasgattam róla a Csillagvároson és nagyon megtetszett a dolog.

Célpontom az Algieba volt és az azt kísérő 40 Leo, a Leo (oroszlán) csillagképben. Ez viszonylag egyszerűnek tűnt, illetve elérhető helyen is volt. A rossz időjárás ellenére (fátyolos ég, nem túl jó láthatóság) 65x nagyításon magát a kettőst szépen láttam, viszont a csillagkörnyezet elég szegényesnek tűnt. Igazából nem tudom, hogy alapjában véve is csak halványabb csillagok vannak-e a környékükön, vagy nekem nem volt szerencsém, de látható is, hogy csak kevés csillagot észleltem és azok is nagyon halvány, aprócska pontnak látszottak csak. Az Algieba maga nagyon szép, halványan kékes, de alapjában véve fehér színű és a kísérő csillagot is fehérnek láttam.

Sajnos az irányokat nem sikerült megfelelően jelölnöm a képen, illetve az egymáshoz való elhelyezkedésük nem 230 fok, hanem szerintem 315 fok, mivel lefelé Észak van és nem Dél (balra felfelé pedig nyugat, amit persze nem jelöltem a bescannelt változaton).
A Szaturnusszal szerencsésebb voltam. Igaz, hogy a 4 mm-es Orthoval nagyon remegős volt a kép, és folyton behomályosodott rajta a gyűrű, viszont az 5 mm-es Planetary-val (130x-os nagyításon) nagyon szépen látszott, hogy a gyűrű felett egy vékony sávban jóval sötétebb, illetve a gyűrű alatti részen egy picit vastagabb sávban szintén sötétebb (bár kevésbé). Próbáltam ugyanezt érzékeltetni több-kevesebb sikerrel a rajzon is. A gyűrű nagyon szépen kirajzolódik és egyértelműen látható, hogy felül van a gyűrű ide eső része. A holdakból is viszonylag sokat sikerült felrajzolnom. Az eredeti rajzra még jónéhány csillagot is felrajzoltam, még egy olyat is, aminek neve.. akarom mondani sorszáma is volt a Stelláriumban (HIP 62380). Egyébként nem tudom említettem-e már, de a HIP elnevezésről a HIPP babatápszer jut mindig eszembe :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése