2011. június 14., kedd

Gamma Virginis kettőscsillag

Egy kis jó időnek megörülve tegnap este kipakoltam gyorsan. Bár sajnos a jó idő nem tartott sokáig, azért egy valami sikerült: megnézni a Gamma Virginis kettőst.

Igazából nem ez volt az első alkalom, hogy Eperkét efelé a kettős felé fordítottam, már harmadszorra próbáltam megnézni. Sajnos az előző két alkalommal nem bontotta a távcső, a rossz időjárási körülmények miatt. A légkör ugyan most sem volt tökéletes, de éppen elegendő volt hozzá, hogy 162x nagyításon megnézzem.

Közben az óragépet is használtam, amit bár még mindig nem sikerült tökéletesen beállítanom (a pólusra állás még nem megy igazán), de még így is, hogy a deklinációs tengelyen utána tekertem néha picit, sokkal könnyebb volt ekkora nagyításon követni (különben szinte folyamatosan tekergetnem kellett volna az R.A. tengelyt).

Néhány szót a kettősünkről, ami azt hiszem megérdemel egy kis bemutatást is azok számára, akik nem ismerik annyira:

Az A és B komponens egymáshoz nagyon közeli fényességű, 3,5 mg körül (én annyi különbséget láttam, mintha a B komponens egy cseppet kisebbnek hatna, de nem tudom hogy ez mennyiben optikai csalódás és mennyiben valós érzékelés). Mindkét komponens színe sárgának látszik a távcsőben, és a pozíciószöget közöttük 225°-ra becsültem meg.

A rendszer 39 fényévre van a Napunktól, és jelenleg a Szaturnusz gyönyörű kísérője, ami szabad szemmel is szépen fénylik még a budapesti égen is. Érdekessége, hogy a két csillag egymáshoz mért távolsága változó, az egymáshoz viszonyított keringési pályájuk körülbelül 169 év. Néhány éve még nagyon szorosan voltak egymáshoz képest a leírások szerint. Jelenleg körülbelül 1,6"-re vannak egymástól, ha az értesüléseim nem csalnak. Ez eddig a legszorosabb kettős amit a távcsövemmel néztem, és ahogy a képen is látható igen szépen felbontotta. A két csillag ugyan nem különült el egymástól markánsan, de egyértelműen látszik, hogy két csillag gyönyörű táncáról van szó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése