2011. június 4., szombat

Az Éta Bootis nyomában

Az alábbi észlelésem körülbelül két hetes, azonban misztikum és rejtély lengte körül az Éta Bootis mibenlétét, ezért eddig nem tettem közzé, azonban a dolog megoldódni látszik végre.

Vizi Péter atlaszát nézegetve bukkantam erre a csillagra. Ajánlati "listán" nem szerepel ugyan, de kettős csillagként van megjelölve és mivel igencsak kézenfekhő helyen található (az alfa csillagtól nem sokkal jobbra) és ráadásul szabad szemmel is látszik, gondoltam egy életem egy halálom, megpróbálom megnézni, legfeljebb nem sikerül felbontani, vagy ilyesmi.

Legnagyobb örömömre ahogy nézegettem, felbukkant a 2,7 mg-s főcsillagtól körülbelül 100-110"-re egy nagyon halvány kis csillag, amit 9-10 mg közé tippeltem volna (inkább 10 mint 9 mg-nek). Nézegettem egy darabig, majd le is rajzoltam 65x-ös nagyításon. Mindkét csillag sárga színű, bár a fő komponenst kicsit fehéresebbnek láttam. A kettő közti pozíciószög a "mérésem" szerint körülbelül 78-80 fok.

Nem is tulajdonítottam különösebb jelentőséget ennek a kettősnek egészen addig, amíg meg nem próbáltam visszakeresni katalógusokból, hogy pontosan lássam, melyik komponens hány mg-s, milyen messze vannak egymástól, és hogy egyáltalán valóban jót néztem-e, hiszen a B komponens olyan halvány volt, hogy alig vettem észre még jó láthatóság és légkör mellett is.

És ekkor vált érdekessé a dolog, ugyanis eleinte nem találtam róla sehol, semmit, sőt látszólag az is kérdéses volt eleinte, hogy egyáltalán kettős-e valójában? Hosszas keresgélés és segítség kérés után (nálam sokkal tapasztaltabb amatőr csillagászoktól), végül fény derült a rejtélyre: Az Éta Bootis nem is akármilyen kettős. Van neki ugyanis egy szemmel nem látható fizikai párja, ami - mint kiderült - csak interferométeres megfigyeléssel mérhető, ugyanis az A komponenstől körülbelül 0,01-0,03"-re (különböző forrásokban különböző értékeket találtam róla) helyezkedik el. Azonban ezt a kis 9,7 mg-s csillagot melyet lerajzoltam is a párjaként tartják számon, SHJ169-es számú kettősként jegyezve a WDS katalógusban is megtalálható, azonban ez pusztán optikai pár, amely nem minden katalógusban szerepel. Az eddigi adatok alapján jelenleg körülbelül 110" távolságra helyezkedik el az A komponenstől.

Ezúton is köszönetet mondok Bartha Lajosnak és Vaskúti Györgynek, akik segítettek a rejtély megoldásában.

És íme egy forrás, amit az interneten találtam róla (angol nyelvű): http://www.solstation.com/stars2/muphrid2.htm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése