2011. június 28., kedd

M10 és M12-es gömbhalmazok

Többször próbáltam már megnézni ezt a két gömbhalmazt, mindig sikertelenül. Valahogy sehogy sem sikerült pont oda irányítanom a távcsövemet.
Igazából tegnap is az M4-es gömbhalmazt próbáltam - pótlólag - meglesni, de túl alacsonyan van a Scorpio, és ott már nagyon nagy a fényszennyezés. Ezért gondoltam adok mégegy próbát az M10-M12 párosnak, amelyek egymáshoz eléggé közel helyezkednek el az Ophiuchus csillagképben (csak épp semmi jellegzetes nincs körülöttük, legalább is első ránézésre).

Addig addig nézegettem szabad szemmel a csillagképet, amíg éppen az M12-re sikerült állítanom a távcsövet. Belenéztem, és ott volt. A jól megérdemelt jutalmam a több napnyi keresgélését :-)

Először az M12-es halmazt néztem. Meglehetősen halványnak tűnik, szétterjedtebb, körülötte sok apró 10-11 mg körüli csillaggal. Elfordított látással néhány csillagot benne is sikerült észrevenni, de különben egy halvány, enyhén elnyúlt foltnak tűnik.
Próbáltam megnézni 65x nagyításon is, de részletekre bontás helyett inkább csak elmaszatolta, így gyorsan le is tettem róla.

Ezután átmentem az M10-re, amit ezután nagyon könnyű volt megtalálni, csak picit balra kellett tekerni a távcsövet. Itt már sokkal kompaktabb, gömb alakúbb gömbhalmazt láttam, ami kicsit fényesebb is az M12-nél, kb. 0,5 mg-vel. A közepe is fényesebb, de elfordított látással úgy állapítottam meg, hogy nem látok pont a közepében csillagot, hanem a közepétől picit arrébb kettőt.  Ezen kívül még néhányat. Balra egy háromszög alakú, jobbra pedig egy fényesebb és több kevésbé fényes viszonylag jellegzetes elhelyezkedésű csillag található, ami által így a térkép alapján is könnyen megállapítható volt, hogy az M10-est nézem. Ez utóbbi jobban tetszett, de összességében nagyon nagy sikerélmény volt mindkettőt megnézni.

3 megjegyzés: