2011. június 21., kedd

Kettőscsillagok - Dzéta és Epszilon Bootis

Amikor elkezdtem csillagászkodni meg voltam róla győződve, hogy a nyár a csillagászat évszaka, amikor gyönyörű az ég, jó az idő, az ember kint tud ülni hosszasan. Most úgy érzem hogy ebben tévedtem, eddig a nyár nem túl kedvező sem időjárásában, sem pedig a sötétségben. Ezzel ugyanis nem számoltam, hogy este 10 előtt nem látni semmit, úgyhogy már epedve várom a közeledő nyári fordulót, és az téli korai sötétedést.

Rossz idő és kései sötétedés ide vagy oda, azért a kettőscsillagokra jutott egy kis idő és amint megláttam hogy felszívódtak a felhők a déli égboltról, rögtön pakoltam is ki Eperkét.

Az Epszilon Bootis már tervbe volt véve, de eddig a csillagkép túl magasan volt az erkélyhez, viszont most már este 10 utánra jó helyre kerül, éppen el tudom vele csípni.

A kettős szoros, A és B között 2,6" az atlasz szerint megadott távolság. Sajnos az észlelés közben az átlátszóság változó volt és a légkör is csak közepes volt, de 130x-os nagyításon szépen szétbontotta a két csillagot egymás mellé. Bár a B komponens halványabb, 5,1 mg, az A pedig 2,7 mg (B-t 7 mg-re, A-t pedig 3 mg-re becsültem mielőtt megnéztem volna a leírást), mégis szépen látszott egymás mellett a kettő. Az A komponenst sárgának, a B-t pedig fehéresnek, enyhén sárgásnak láttam. Érdekes, hogy az atlasz szerint az A komponens narancs, nos én igencsak sárgának láttam és nem narancsnak. A bezárt szög a becslésem szerint 355 fok.





Másik célpontom a Dzéta Bootis volt, amit már 65x nagyításon is bontott a távcső, de én azért átraktam a 130x-os nagyítású 5 mm-s Planetary okulárt, amivel mégszebben látszott. Ez eddig a legszebb kinézetű és környezetű kettős amit láttam. Az eddigiekhez képest a csillagkörnyezet gazdagabb, több kisebb fényességű csillag veszi körül, és maga a kettős is gyönyörűen szimmetrikusnak látszik, a színe pedig fantasztikus. Az A komponens sárga, a B komponens határozottan narancs, és nem csak halványabb, de kisebb is az A komponensnél szerintem. Az A koponens 4,7 mg, a B pedig 7,0 mg. A és B között a távolság 6". Az általam mért bezárt szög 290 fok, ami az atlasz alapján kb. helyes becslés.

Meg szerettem volna még nézni a Pi Bootist is, de sajnos ezután ismét masszív felhők takarták el az eget.

Remélem lesz még hamarosan lehetőség a Bootis környékén barangolni mert akad még itt kettős amit megnéznék bőven :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése