2011. június 23., csütörtök

M53 gömbhalmaz újra

Az év legrövidebb éjszakáján mégsem hagyhattam ki, hogy megnézzek valamit, ha már jó idő volt. Bár volt már jobb is a légkör, de az átlátszóság most nagyon jó volt, a Szaturnusz már 65x-ös nagyításan gyönyörűen részletesen látszott. Rajta szoktam lemérni, hogy mennyire jó a légkör :-)

A memóriám viszont sajnos a régi, el is felejtkeztem arról, hogy az M53-as gömbhalmazt már egyszer levadásztam. Ettől függetlenül - vagy talán pont ezért - épp úgy élveztem a tegnapi nézelődést, mint amikor először néztem.

Viszont most lerajzoltam 65x nagyításon is, nem csak 26x-on. Érdekes különben - amit előző hozzászólásomban is megjegyeztem róla -, hogy nagyon több részletet nem mutat a 65x nagyítás, sőt inkább csak szétmossa az amúgy sem túl nagy és nem túl látványos gömbhalmazt. Azért érdekességképp azt is érdemes megnézni. Csillagot nem nagyon látni innen a belsejében, csak azt, hogy a közepe jóval fényesebb és hogy mintha nem teljesen gömb alakú lenne az "elmosódás" a látómezőben.


A tegnapi érdekesség az volt, hogy miközben 65x nagyításon rajzoltam a gömbhalmazt és belenéztem az okulárba a papírról, hirtelen feltűnt egy extra csillag a gömbhalmaz alatt lévő enyhén fényesebb csillag mellett (a rajzon fölötte lévő legfényesebb). Meglepődtem, mert hasonló volt a fényessége a másikhoz (8-9 mg közötti), és furcsa volt, hogy nem vettem észre eddig, pedig már egy ideje figyeltem, hogy minél több részletet megpróbáljak kivenni.
Aztán egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy ez az "extra csillag" elindul a látómezőben, egyenesen keleti irányba. Nagyon lassan haladt kifele, körülbelül 40 másodperc volt mire kiúszott, és folyamatosan halványodott. Kezdetben kb. 8-9 mg között volt és egészen addig halványodott, amíg (mire a látómező szélére ért) már el is tűnt.
Hogy mi volt ez, fogalmam sincs. Talán nagyon távoli műhold? Ha valakinek van ötlete, ossza meg velem bátran :-)

1 megjegyzés:

  1. Tudom, hogy a csillagászok körében nem túl népszerű az idegen civilizációk emlegetése, de nagy valószínűséggel földönkívüli űrhajót láthattál, ha ráadásul el is tűnt. A Bereniké hajában műhold? Aligha. Szinte már csak mi vagyunk olyan elmaradottak, hogy műholdakat lövöldözünk, a fejlettebb fajok rég túl van ezen.

    VálaszTörlés