2011. július 26., kedd

IC4665 nyílthalmaz és Alfa Herculis kettőscsillag

Tegnap olyan jó idő lett délutánra, hogy volt kb. egy fél égboltnyi terület, amit még nem ért el a beúszó felhőzet. Gondoltam csillapítom a távcső és az égbolt iránt érzett csillapíthatatlan szomjamat és megpróbálok legalább egy nyomorult kis kettőst vagy valamit megnézni..

Szerencsém volt, mert a Hercules aljánál - Ophiuchus tetejénél tiszta volt az égbolt egy jó darabig (tőlük nyugatra masszív felhőzet borított mindent).

Megnéztem ezért egyrészt az Alfa Herculis kettőst, ami nem okozott csalódást, egyáltalán. A két komponens 4,7"-re van egymástól, így a 130x-os nagyítás szépen hozta egymás mellé a két csillagot. A B komponens fényessége 5,4 mg, ehhez képest az A komponens fényességét 3,0 mg-re saccoltam. Mivel az A komponens egy változócsillag is egyben, az atlasz csak a tól-ig értéket adja meg. Sajnos nem sikerült "szabályos" becslést csinálnom, mert nem tudtam hogy kell, de viszont kedvet kaptam a változózáshoz is, úgyhogy ma megpróbálom pótolni ezt a hiányt és megmérem a környező csillagokhoz képest. Minden esetre olyan nagyon sokat csak nem tévedhettem.
Érdekesség, hogy az atlasz a színeiket pont fordítva írja mint ahogy én láttam, szerintem az A komponens sárga, a B pedig narancs. A becsült szög pedig 110 fok.

Ezután áttértem még a közelben tanyázó nyílthalmazra kiváncsiságtól, az IC4665 névre hallgató fantáziadús nevű objektumra. Nagyon gyorsan - szinte azonnal sikerült megtalálni és fel is ismertem az atlaszban mellékelt rajz alapján. 26x-os nagyítással néztem, de így is alig fért bele a látómezőmbe. Viszonylag laza nyílthalmaz, pár fényesebb csillag jellegzetes formát ad neki, ami egy szivecske tetejére hasonlít, az összes többi csillag kevésbé fényes benne, és minden csillagot fehérnek láttam. Jól rajzolható objektum, adja magát szinte.

1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Szépek a rajzaid, jó olvasni ilyen blogokat is. :) Azért ez a 26x mellett több mint két fok LM elég brutálisan hangzik -- milyen oklival észlelted? Azon túl persze, hogy 25mm-es fókuszúval... :)

    Derültebb egeket: Nyözö

    VálaszTörlés