2011. július 17., vasárnap

Napfoltok nyomában

A kánikula ellenére rávettem magamat arra az őrültségre, hogy kimenjek ma is napfoltokat nézni. Nem kaptam napszúrást (Ultimate sapkám jól megvédett), viszont nem is bántam meg, hogy kimentem. Ha lehet ma még aktívabb a Nap, 6 csoporttal és számtalan folttal.

A 11250-es csoport foltja kicsit elfordult, megnyúlt és keletkezett egy nyúlványa, ahol a nagyobb folt szélén is mintha egy umbra kezdene kialakulni, mert a széle egy részen sötétebb, ez 130x-os nagyításon jól látszott. Körülötte jól látható egy fáklyamező, amit tegnap még nem láttam.

A 11253-as folt számomra új, és mivel ilyen nagy, próbáltam megnézni a solarmonito.org oldalon, hogy miért nem láttam tegnap. Arra jöttem rá, hogy bár korábban kialakult aktív terület, de tegnap még nagyon apró volt a látható folt. Hihetetlen, hogy egy nap alatt mekkorára megnőtt! Ráadásul a 130x-os nagyítású részletes rajzon (amit tévesen 11255-nek jelöltem a rajzon) igen jól látszik mennyire sok apró kis foltból áll össze az, ami a 65x-ös nagyításon 4 aprócska foltnak látszik. Még mellette is van néhány halványabb kezdemény, amik kivehetőek. Ez nem fáklyamezőben áll, azonban tőle nem messze a nyugati peremen egymástól kis távolságra két fáklyamezőt is észleltem. Az egyik tegnap is ott volt, azóta nőtt.

A 11251-es foltcsoport nagy foltja is változott, bár érdekesen. Az umbra úgy változott, hogy három helyett most kettő részből áll, viszont a nagyobbik része egy pillangó szerű formájú umbra, a kisebbik pedig a pillangó feje. A penumbra formája viszont láthatóan nem változott.

A 11255-ös csoport tegnap nem volt látható, ma viszont megjelent egy aprócska folt, és mellette két oldalon valamint fölötte egy-egy halvány foltkezdemény. Talán itt is alakul valamit, főleg hogy aktív terület ez is. A 11256 ettől nem messze található, ez már tegnap is itt volt és hasonlóan nézett ki. Mindkét csoport körül fáklyamező van, ami tegnap óta annyit változott, hogy a 11256-os csoport körül sokkal töredezettebb, fékonyabb mintázatú mint tegnap.

A 11254-es csoport továbbra is leginkább L alakú első ránézésre. az L alsó kis szára megnyúlt, a felső szára viszont kissé átváltázott, több aprócska folt helyett inkább olyan nagyobbakból áll most, amelyeknek nagyobb a penumbra része (sok elnyúló széllel), de az umbra továbbra is apró. A fáklyamező továbbra is körbeveszi a keleti szélen.

Az időjárás viszonylag kedvező volt, bár az átlátszóságot időnként felhők zavarták meg, amik át-át haladtak a napkorong előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése