2011. augusztus 12., péntek

Delta Bootis és R Bootis

Minden körülmény az észlelés ellen játszik ma. Telihold van, felhős az ég és a Sziget Fesztivál miatt kivilágították a teljes budapesti eget szinte. Majdnem szürkületi világosság van kint.

Dacolva a lehetetlennel, én csakazért is kipakoltam. Meteort nem sikerült látnom (dél-délnyugati égbolt), de megnéztem egy kettőst és megpróbálkoztam egy változóval is.

A mai kettősöm a Dealta Bootis volt, amit már régen kinéztem magamnak, csak sosem volt olyan elérhető helyen, hogy az erkélyünkről meg tudjam nézni. Na most ezt pótoltam, és ráadásként kipróbáltam a kölcsön 12 mm-es Meade mérőokulárt is (köszönet Ránsnak :))

Az A csillagot én narancsos színűnek láttam (bár az atlasz sárgát ír), a B komponenst pedig enyhén sárgásnak láttam (bár az atlasz fehéret ír). Az A az atlasz szerint 3,5 mg, a B pedig 8,7 mg. Jól látszik is a különbség a két csillag között. A és B között a távolság 105", így már akár 20-25x nagyítással is jól látszik a szeparációjuk. Én 26x-os nagyításon néztem, majd 54x-esen a 12 mm-es mérőokulárral. Kissé nehézkesnek éreztem elsőre a használatát, de egy idő után rájöttem, hogy hogyan forgassam, hogy mérjek is vele valamit. Persze a mérés közel sem pontos, hiszen egyrészt nem álltam pólusra és nem használtam az óragépet, másrészt pedig kicsi volt a nagyítás ehhez. Szerintem majd kipróbálom Barlow-val is (szerencsére abból is van nálam egy kölcsönbe :D). Minden esetre az általam mért-becsült PA 30°

Próbálkoztam a közelben lévő R BOO. kettőscsillaggal is. Megtalálni nagyon könnyű volt, mert tőle nem messze egy jóformán félkör alakú 4 csillag helyezkedik el nagyon jellemző módon, melyek fényessége igen hasonló (nem referencia csillagok). Tőlük kissé felfelé van egy 7,1 mg-s csillag, illetve felül egy 6,0 mg-s. Nagyjából a kettővel egy szabályos háromszöget zár be egy 9,0 mg-s csillag, amitől kissé lefelé található a változó. A fényessége az AAVSO szerint 6,2 és 13,1 mg között változik, és a periódusa 223,4 nap. A csillag Mira típusú változó. A változótól lefelé szintén majdnem szabályos háromszöget zár be két másik csillag. Az egyik 8,5, a másik pedig 9,4 mg. Található még a közelben néhány 10 mg alatti csillag is, de ezeket már nem láttam a rossz városi égen. A változót is csak elfordított látással tudtam megfigyelni, és összehasonlítani a referenciákkal. Úgy találtam, hogy a 9,4 mg-s csillag áll hozzá a legközelebb, de aránylag 0,3 mg-vel halványabb. A becslésem szerint 9,7 mg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése