2011. augusztus 3., szerda

Napfoltok nyomában

2011. augusztus 3: Már 26x, kis nagyításon is jól látható mindhárom meghatározó csoport, sőt még bizonyos részletek is. Kis nagyításon berajzoltam a foltok pontos elhelyezkedését is, hogy ha elcsúszok a nagyobb nagyítású rajzolással, lássam hol vannak valójában a foltok és mekkorák egymáshoz képest, illetve a napkorong méretéhez képest.

A 11260-as csoport annyira sokat nem változott, azonban mellette jól látható egy fáklyamező, amit tegnap nem láttam. Érdekes megfigyelésem az, hogy amikor délután nézem a Napot, amikor a légkör már vastagabb, zavartabb a napkorong előtt, akkor a fáklyamezőket jobban látom általában, mint amikor a Nap még magasabban van.

A 11261-es folt szépen megnőtt, keletkeztek rajta meghatározó méretű, kövér foltok (tegnap még sok apró szétszéledt, szakadozott foltrészből állt). Ma is látható egy szakadozott töredezett rész, amelynek a formája egy hosszúkás mancsra emlékeztet. Az összeesküvés elméleteket kedvelőknek biztosan tetszene, mert olyan, mint egy földönkívüli lény kéznyoma. :-) Ami nekem még külön tetszik, az az, hogy belül halványabb, kívül a szélein pedig sötétebb, amit ritkán lehet megfigyelni foltokon.

A 11263-as folt is tovább fejlődött tegnap óta, a kövér foltnak lett egy nyúlványa, amiben több kisebb umbra is kifejlődött. A másik, csipkézett folthalmaz is változott kissé, helyenként a széleiből kis nyúlványok nőttek ki. Viszont a tegnapi részletrajzomon jól látható "fehér benyúlás" a hosszú umbra mentén hosszában most is jól látható, kissé kifele törik a foltnak a fele. Nem lepne meg, ha idővel ez a rész egészen leszakadna.

Nagyon nehezen és alig felfedezhetően felsejlik a közpétől dél-nyugati irányban egy szürke valami elszíneződésre emlékeztető dolog. Először be sem jelöltem a rajzomon, de azután amikor megnéztem a solarmonitor.org-on a foltcsoportok számozását, rájöttem, hogy pontosan ott van az új sorszámozású 11264-es csoport, amit már tegnap is létező csoportként számoztak, azonban tegnap még ennyit sem lehetett látni belőle. Azonban ma valóban látható volt már valami, így miután ez igazolódott, bejelöltem azt is.

Látható még egy elég terebélyes lukakkal tűzdelt, jól látható fáklyamező is a keleti szélen, de ide foltot egyelőre nem jelölnek a hivatalos oldalon. További érdekesség, hogy a két fáklyamező már 26x-os nagyításon is érzékelhető.

Szerk: később olvastam Mizser Attilától, hogy az egyik folt szabadszemes volt, nem csodálkozom rajta, gyönyörű nagy, sötét umbrák voltak láthatóak aznap.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése