2011. augusztus 2., kedd

Napfoltok nyomában

Több nap rossz idő után Augusztus 2-án végre rendesen lehetett megfigyelni. Bár kissé felhős volt az ég, sok felhőmentes időszak volt. A légkör is elfogadható volt, habár kissé párás volt a levegő. A foltok nagyon szépen kifejlődtek, látható változásokon mentek át. Előtte utoljára a Tarjáni táborban néztem Napot, bár akkor rajzolni nem sikerült.

A leginkább "töredezett" csoport a 11261-es, ami rengeteg kisebb umbrára és penumbrára esett szét. A 11260-as csoportot egynek jelöli a solarmonitor.org, de szerintem ez inkább két csoport, legalább is jelenleg kinézetre. A felül lévő kis "macskaköröm" ugyanis már elég távol került a nagyobb folttól.

Sikerült részletrajzot is készítenem a 11263-as csoportról. Gyönyörűen látszott az umbra kissé töredezett széle és a penumbra szálasodása is. Ennyire részletesen talán még sosem láttam távcsőben egyetlen foltot sem. A csoport hosszabb, töredezettebb része egészen különlegesen néz ki, a hosszúkás umbra mellett hosszában "fohhíjas", azaz hiányzik a penumbra. Az ilyen részeket találom a legérdekesebbnek.

Amit még fontos megjegyezni, az az, hogy úgy láttam gyorsan változnak most a foltok. Mire befejeztem a részletrajzomat és mégegyszer végignéztem hogy minden részletet berajzoltam-e, már mintha helyenként változott is volna kissé egy-egy része.

1 megjegyzés:

  1. Judit, kedves! Ha én ehhez közeli rajzot tudnék készíteni, nem fényképeznék többet. Csodaszép.(tistvan)

    VálaszTörlés