2011. március 4., péntek

Napvédő fólia Baltazárra

Nekiálltam és Lili segítségével - vagy inkább akadályozó kotnyeleskedésével :D - csináltam napfóliát Baltazárra az alábbi leírás alapján: http://www.teleskop-shop.at/instruction_manuals/manuals/hu/baaderfolia-selfmade-hu.php

A napszűrőhöz magát a fóliát a Makszutov.hu távcsőboltban vettem. Fontos volt, hogy szabad szemmel való észleléshez való fólia kell (ND5-ös): http://www.makszutov.hu/szuro_nap/bp_nap 

Hozzávalók: Karton papír (lehetőleg fekete), a lencse méreténél legalább 1 cm-vel szélesebb napszűrő fólia, ragasztó szalag, vonalzó, ceruza, olló, és némi kézügyesség.

A fekete kartonpapírból kivágtam 2 db 10 cm széles darabot, illetve 2 db 6 cm-es darabot. A 10 cm-es darabot óvatosan összetekerve-fogva hozzáillesztettem a binokulár lencséjéhez, és addig igazgattam, amíg pontosan illeszkedett (a lencse és a gumirozás között van egy pont papírvékonyságú rés, ahova bele lehet nyomni óvatosan a papírt). Ekkor összeragasztottam a széleit. Ezután azt a felét, amelyik a lencsébe fog illeszkedni körbe ragasztottam ragasztószalaggal, hogy kicsit tartósabbá tegyem (mert a ki-be rakosgatástól a papír egy idő után szétmálna).

Elkészítettem a 6 cm-es darabból is egy ugyanilyet, de ezt úgy, hogy a már elkészített 10 cm-es darabra tekertem rá, hogy pontosan illeszkedjen rajta (a leírást azt írta ne legyen sem túl szoros, sem túl laza). Ezt is körberagasztgattam, hogy megfelelően tartsa magát.

Ezután a 10 cm-es darabot felállítottam és ráillesztettem az egyik fóliát óvatosan, hogy középen legyen. Erre mégóvatosabban ráhúztam a 6 cm-es darabot, és közben amíg még kilógott alul óvatosan eligazgattam a fólia széleit, hogy ne legyen túlságosan gyűrött rajta. Miután teljesen ráhúztam, összeragasztószalagoztam egymással a kettőt. Mivel a fólia így a belső kartonon kívül fekszik rá, ezért biztosan fed és nem lesz benne hézag.



(A fenti fotón láthatók Lili próbálkozásai is: rózsaszín papírból, hiszen az ő napfóliája rózsaszín lesz, igazi lány :D)

Sajnos mire kész lett még a nap is lement, így tesztelni csak az egyiket tudtuk: Párom azon keresztül megleste a Napot és azt mondta hogy látszik benne, illetve jól meg is szűri a fényt.
Én még belenéztem a lámpába vele, ami vicces teszt volt, mert a pici izzószálak látszanak át csak rajta :)

Íme Baltazár a kartonból készült szűrőkkel felszerelkezve:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése